Po prawie 30 latach mieszkańcy Czerwonego Boru i okolic znów znów będą mogli pojechać pociągiem do Białegostoku. Trasa Łomża – Białystok ma być wznowiona do 2028 roku. Zgodnie z projektem mają zostać odtworzone dwie stacje: Czerwony Bór i Sokoły.

Rząd zwiększył budżet programu Kolej Plus z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu możliwe będzie dofinansowanie trzydziestu czterech projektów inwestycyjnych zamiast planowanych siedemnastu. 

W województwie podlaskim do projektu zakwalifikowała się trasa Łomża – Białystok. Dofinansowane połączenie kolejowe będzie przebiegać między innymi przez Śniadowo i Łapy. To fantastyczna wiadomość dla mieszkańców tych regionów. Połączenie, które nie było aktywne przez prawie 30 lat, znów wraca do użytku! Zanim jednak wszystkie remonty zostaną ukończone minie trochę czasu. Kolej ma być udostępniona do 2028 roku.

Jak będzie przebiegać inwestycja?

Ruch pasażerski ma być przywrócony poprzez rewitalizację z elektryfikacją linii kolejowej nr 49 Łomża – Śniadowo oraz elektryfikację i odbudowę infrastruktury pasażerskiej na linii kolejowej nr 36 na odcinku Śniadowo –Łapy. 

Prace zakładają m.in. remont obiektów inżynieryjnych, mostów i przejazdów. Zgodnie z założeniami mają zostać odtworzone dwie stacje: Czerwony Bór i Sokoły. Ponadto odbudowanych ma być siedem przystanków kolejowych, a stacja w Łomży ma być rozbudowana. W ramach podlaskiej inwestycji zostanie zrewitalizowanych w sumie 77 km linii kolejowej.

Czas przejazdu trasą kolejową Łomża – Białystok będzie wynosić 1 godz. 15 min. 

Warto zaznaczyć, że rządowe dofinansowanie z programu Kolej Plus pokryją tylko 85 proc. kosztów. Pozostałą kwotę ma dołożyć samorząd województwa. ­Warunkiem uczestnictwa w programie Kolej Plus, oprócz wkładu własnego, jest też m.in. zapewnienie na zmodernizowanych liniach minimum czterech par pociągów przez co najmniej 5 lat.